VGTRK

russisk statseid kringkastingsselskap

Russlands statlige kringkastingsselskap (VGTRK) (russisk: Всероссийская государственная телевизионная и радиовещательная компания (ВГТРК), Vserossijskaja gosudarstvennaja televizionnaja i radiovesjtsjatelnaja kompanija) er et russisk statseid kringkastingsselskap som driver en rekke tv- og radiostasjoner i Russland. Selskapet ble grunnlagt i 1990, og VGTRK produserer programmer på 53 ulike språk.

Russlands statlige kringkastingsselskap
VGTRK logo.png
TypeStatseid allmennkringkaster
Grunnlagt14. juli 1990; 31 år siden (1990-07-14)
LandRussland
HovedkvarterMoskva
Medierradio, fjernsyn, nye medier, trykte medier
DirektørOleg Dobrodeev
MedlemskapEBU (utmeldt februar 2022)
Nettstedwww.vgtrk.com

BakgrunnRediger

Russlands statlige kringkastingsselskap ble grunnlagt 14. juli 1990, og i desember samme år startet Radio Rossii sine sendinger som selskapets første radiokanal. Den første tv-kanalen, RTR, startet opp 13. mai 1991. RTR avløste Program 2 som var andrekanalen til det sovjetiske statsfjernsynet.[1] I 2001 ble RTR omdøpt til Rossija 1.[2]

I 1993 fikk VGTRK status som rikskringkaster i Russland, og samme år ble selskapet et fullverdig medlem av Den europeiske kringkastingsunion (EBU) og Den asiatiske kringkastingsunion (ABU).

I 1998 ble kringkasteren og dens kanaler slått sammen til et felles holdingselskap, noe som gjorde VGTRK til Russlands største selskap innen kringkasting av elektronisk media.[2][3]

I dag drifter VGTRK en rekke tv- og radiokanaler som retter seg mot et russisk publikum og russere utenfor Russland. Kringkastingen av kanalene skjer gjennom Det føderale senteret for distribusjon av tv- og radioprogrammer, som holder til i hovedstaden Moskva. Derfra kringkastes kanalene videre via regionale bakkesendere rundt om i Russland.

Utmeldingen fra EBU i 2022Rediger

Som følge av Russlands invasjon av Ukraina 24. februar 2022, besluttet EBU dagen etter å utestenge Russland fra Eurovision Song Contest 2022.[4] Som motsvar uttalte samtlige av Russlands medlemmer, inkludert VGTRK, at de trekker seg fra unionen.[5][6][7] EBU har mottatt en muntlig bekreftelse fra kringkasterne, men avventer per mars en endelig, formell bekreftelse på utmelding.[8] I mellomtiden har EBU suspendert de russiske medlemmene fra samtlige av unionens styrer og komiteer.[8]

Kanaler på tv og radioRediger

VGTRK drifter fem nasjonale tv-kanaler og fem nasjonale radiokanaler. I tillegg kommer en rekke regionale tv-kanaler og 17 nasjonale digitale tv-kanaler.[2][9]

FjernsynRediger

Rikskanaler

  • Rossija 1 (Россия 1) — hovedkanalen, underholdning, nyheter (tidligere Rossija, RTR-1 og RTR)
  • Rossija K (Россия К) — kulturkanal (tidligere Kultur og RTR-2)

Internasjonale kanaler

  • Rossija 24 (Россия 24) — nyhetskanal (tidligere Vesti)
  • RTR-Planeta (РТР-Планета) — internasjonal kanal
  • Euronews på russisk (Euronews на Русском языке) — russiskspråklig utgave av Euronews 

Andre tv-kanaler

  • Over 80 regionale tv- og radiokanaler som sender i alle Russlands regioner
  • Digitalpakke med 17 ulike tv-kanaler innen underholdning, drama, dokumentarer, historie og natur.[2]

RadioRediger

NettstederRediger

  • Rossija (vgtrk.com) – statlig internettportal og hjemmesiden til VGTRK. 

ReferanserRediger

  1. ^ Koltsova, Olessia (27. september 2006). News Media and Power in Russia (engelsk). Routledge. ISBN 9781134283408. 
  2. ^ a b c d «ВГТРК – About». vgtrk.com (engelsk). VGTRK. Arkivert fra originalen 9. august 2011. Besøkt 24. november 2017. 
  3. ^ Hutchings, Stephen; Rulyova, Natalia (2. juni 2009). Television and Culture in Putin's Russia: Remote Control (engelsk). Routledge. ISBN 9781135277925. 
  4. ^ «EBU statement regarding the participation of Russia in the Eurovision Song Contest 2022». Eurovision.tv (engelsk). 25. februar 2022. Besøkt 6. mars 2022. 
  5. ^ Granger, Anthony (26. februar 2022). «🇷🇺 Russia: Channel One, VGTRK & Radio Dom Ostankino Leave the European Broadcasting Union». Eurovoix (engelsk). Besøkt 26. februar 2022. 
  6. ^ Новости, Р. И. А. (26. februar 2022). «ВГТРК, Первый канал и Радиодом "Останкино" выходят из ЕВС». РИА Новости (russisk). Besøkt 26. februar 2022. 
  7. ^ Granger, Anthony (26. februar 2022). «🇷🇺 Russia: Suspension of Broadcasters EBU Membership to be Discussed on Monday». Eurovoix (engelsk). Besøkt 26. februar 2022. 
  8. ^ a b Union (EBU), European Broadcasting (1. mars 2022). «EBU Statement on Russian Members». www.ebu.ch (engelsk). Besøkt 6. mars 2022. 
  9. ^ Observatory, European Audiovisual. «Company: RTR ("VGTRK")». mavise.obs.coe.int. Besøkt 24. november 2017. 

Eksterne lenkerRediger