Åpne hovedmenyen

M1 (tv-kanal)

offentlig tv-kanal i Ungarn
M1
M1
Lansert1. mai 1957; 62 år siden (1957-05-01)
15. mars 2015; 4 år siden (2015-03-15) (relansert)
Eid avDuna Media
LandUngarn Ungarn
HovedkvarterBudapest
Tidligere navn:Magyar Televízió (1957–1971)
MTV1 (1971–2000)
m1 (2000–2002, 2005–2012)
mtv (2002–2005)
Søsterkanal(er)Duna
M2
M3
M4
M5
Duna World
NettsideOffisielt nettsted

M1 er en offentlig tv-kanal i Ungarn, og landets eldste tv-kanal med regulære sendinger fra 1. mai 1957. M1 var Ungarns eneste tv-kanal frem til søsterkanalen M2 startet faste sendinger i november 1973. M1 var tidligere eid av Magyar Televízió og sendte programmer for et bredt publikum. I 2015 ble Magyar Televízió oppløst og underlagt det nye kringkasterselskapet Duna Media. Samtidig ble M1 omgjort til en ren nyhets- og aktualitetskanal.

Innhold

BakgrunnRediger

Fjernsynshistorien til Ungarn strekker seg tilbake til 1936, men M1 startet prøvesendinger 16. desember 1953, en sending som gikk til radiofabrikken Orion i Budapest. I januar 1954 ble prøvesendingene formidlet til hele byen takket være en tv-mast på Széchenyi-åsen i Budapest, men bare en håndfull husholdninger hadde tv-apparat på denne tiden.[1]

Regulære sendinger startet offisielt 1. mai 1957, med en overføring av markeringene i forbindelse med arbeidernes dag. Daglige nyhetssendinger startet opp like etter. I starten ble tv-sendingene produsert av en egen fjernsynsseksjon underlagt ungarsk radio, men 18. august 1957 skiftet selskapet navn til Ungarsk radio og fjernsyn, og senere ble fjernsynsseksjonen skilt ut i et eget selskap: Magyar Televízió (MTV).

 
Fra opptak av litteraturkonkurransen Tolv stoler i 1967.

I 1959 hadde ungarsk fjernsyn 50 000 abonnenter, men utover i 1960-årene økte tallet til 2,7 millioner i 1964 og videre til nærmere 5 millioner i 1969. Samme året begynte MTV å prøve ut fargesendinger, men faste fargesendinger startet først i 1970-årene.[1]

Frem til 1971 var M1 landets eneste kanal, men i 1971 startet testene med en andrekanal, kjent som MTV2 og senere m2. Førstekanalen endret samtidig navn til MTV1, og den nye kanalen startet offisielle sendinger 7. november 1973.

Endringer etter år 2000Rediger

Etter murens fall åpnet Ungarn opp mot Vest-Europa, og MTV ble aktivt medlem av Den europeiske kringkastingsunion (EBU) 1. januar 1993. Samtidig liberaliserte ungarske myndigheter tv-markedet i Ungarn, og flere kommersielle kanaler startet opp. Den økte konkurransen gjorde at M1 mistet markedsandeler, og i 2015 ble kanalen fullstendig omstrukturert og profilen endret fra en allmennkanal til en ren nyhetskanal. I dag har i stedet Duna tatt over rollen som nasjonal allmennkanal, og mange tidligere M1-programmer vises nå på Duna.[1]

M1 som i sin tid hadde vært enerådende i Ungarn, hadde i 2016 en markedsandel på bare 1,8 prosent og var landets tolvte største tv-kanal.[2]

Se ogsåRediger

ReferanserRediger

  1. ^ a b c «Television history». MTVA. Arkivert fra originalen 5. desember 2017. Besøkt 5. desember 2017. 
  2. ^ «Hungary Broadcasting». awex-export.be. Besøkt 27. desember 2017. 

Eksterne lenkerRediger