MTVA

statlig ungarsk medieselskap

Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (norsk oversettelse: Mediestøtte- og ressursforvaltningsfondet), best kjent som MTVA, er et ungarsk fondselskap som eies og finansieres av den ungarske staten, gjennom det statlige kontoret for media og kommunikasjon (NMHH). MTVA ble opprettet 1. januar 2011, og fra 2015 har selskapets hovedoppgave vært å finansiere og drifte Duna Media, Ungarns allmennkringkasterselskap.

MTVA
MTVA logo 2012.png
Org.formfond
BransjeMedia
Etablert2011
Eier(e) UngarnRediger på Wikidata
Datterselskap Duna Media
Hovedkontor BudapestRediger på Wikidata
LandUngarn
Produkt(er)Kringkasting
Nettsted Offisielt nettsted

BakgrunnRediger

 
Hovedkontoret i Budapest.

MTVA ble satt i drift 1. januar 2011 og samlet fire offentlige medieselskaper i Ungarn: Magyar Televízió (MTV), Magyar Rádió (MR), Duna TV og nyhetsbyrået Magyar Távirati Iroda (MTI). Samtidig fikk MTI enerett på å produsere nyheter til de offentlige kringkasterne.

Ifølge ungarske politikere skulle opprettelsen av MTVA bidra til å rydde opp i landets «dysfunksjonelle offentlige kringkastingssektor».[1]

Mediereformen fikk imidlertid kritikk fra utenlandske politikere og medieeksperter som mente reformen begrenset kringkasternes uavhengighet og ga regjeringen større kontroll over landets allmennkringkastere.[1]

De fire kringkasterne fortsatte som fire divisjoner under MTVA, men 1. juli 2015 ble de fire divisjonene slått sammen til ett felles kringkastingsselskap: Duna Media.[2] 

Blant annet har MTVA ansvaret for å fordele midler og ressurser til de ulike avdelingene i Duna Media. De fleste som jobber i Duna Media, er også ansatt gjennom MTVA.[3]

ReferanserRediger

  1. ^ a b «Media Law in Hungary | CMCS». medialaws.ceu.hu. Besøkt 5. desember 2017. 
  2. ^ «Hungary state media companies to merge with Duna TV to form Duna Media». The Budapest Beacon (engelsk). 16. desember 2014. Besøkt 5. desember 2017. 
  3. ^ «Hungary: New Amendment to the Media Act». merlin.obs.coe.int (engelsk). Arkivert fra originalen 6. desember 2017. Besøkt 5. desember 2017. 

Eksterne lenkerRediger