Åpne hovedmenyen

Magyar Televízió

nedlagt ungarsk tv-kringkaster
Magyar Televízió
Magyar Televízió
TypeStatseid allmennkringkaster
Grunnlagt1. mai 1957; 62 år siden (1957-05-01) (regulære sendinger)
Nedlagt30. juni 2015; 4 år siden (2015-06-30)
LandUngarn
HovedkvarterBudapest
MedierFjernsyn
EierUngarns regjering (frem til 2015)
I dag oppløst og underlagt Duna Media
MedlemskapEBU (1993–2011)

Magyar Televízió (norsk oversettelse: ungarsk fjernsyn), forkortet MTV, var Ungarns allmennkringkaster for fjernsyn. Selskapet begynte faste sendinger i 1957 og drev to riksdekkende tv-kanaler frem til MTV ble inkorporert i det statlige selskapet MTVA i 2011. Fire år senere ble MTV oppløst og underlagt den nye offentlige allmennkringkasteren Duna Media sammen med Magyar Rádió og Duna TV. MTVs tv-kanaler eksisterer fremdeles, men driftes nå av Duna Media.

Innhold

BakgrunnRediger

Fjernsynshistorien til Ungarn strekker seg tilbake til 1936, da landet startet sine aller første innledende forsøk med fjernsyn. Etter krigen startet den første offisielle prøvesendingen 16. desember 1953, og sendingen gikk til radiofabrikken Orion i Budapest. I januar 1954 ble prøvesendingene formidlet til hele byen takket være en tv-mast på Széchenyi-åsen i Budapest, men bare en håndfull husholdninger hadde tv-apparat på denne tiden.[1]

Regulære sendinger startet offisielt 1. mai 1957, med en overføring av markeringene i forbindelse med arbeidernes dag. Daglige nyhetssendinger startet opp like etter. I starten ble tv-sendingene produsert av en egen fjernsynsseksjon underlagt ungarsk radio, men 18. august 1957 skiftet selskapet navn til Ungarsk radio og fjernsyn, og senere ble fjernsynsseksjonen skilt ut i et eget selskap: Magyar Televízió (MTV).

 
Fra opptak av litteraturkonkurransen Tolv stoler i 1967.

I 1959 hadde ungarsk fjernsyn 50 000 abonnenter, men utover i 1960-årene økte tallet til 2,7 millioner i 1964 og videre til nærmere 5 millioner i 1969. I 1960-årene begynte MTV å prøve ut fargesendinger, men faste fargesendinger startet først i 1970-årene.[1]

Siden starten i 1957 hadde MTV drevet én tv-kanal, men i 1971 startet testene med en andrekanal, senere kjent som MTV2 og m2. Den andre kanalen startet offisielle sendinger 7. november 1973, og samtidig skiftet førstekanalen navn til MTV1.

Etter murens fall åpnet Ungarn opp mot Vest-Europa, og MTV ble aktivt medlem av Den europeiske kringkastingsunion (EBU) 1. januar 1993. Året etter debuterte Ungarn i Eurovision Song Contest.

Omstrukturering og nedleggelseRediger

Etter årtusenskiftet begynte ungarske myndigheter arbeidet med å omstrukturere landets offentlige allmennkringkasting. MTV, ungarsk radio og den offentlige tv-kringkasteren Duna TV drev parallelt frem til januar 2011, da de ble underlagt selskapet MTVA sammen med nyhetsbyrået Magyar Távirati Iroda (MTI). Samtidig fikk MTI enerett på å produsere nyheter til de offentlige kringkasterne. Ifølge ungarske politikere skulle opprettelsen av MTVA bidra til å rydde opp i landets «dysfunksjonelle offentlige kringkastingssektor».[2] Mediereformen fikk imidlertid kritikk fra utenlandske politikere og medieeksperter som mente reformen begrenset kringkasternes uavhengighet og ga regjeringen større kontroll over landets allmennkringkastere.[2]

I 2014 vedtok det ungarske parlamentet å fusjonere de fire kringkasterne under MTVA til ett selskap – Duna Media. Ordet Duna er det ungarske navnet for elven Donau. Det nye kringkastingsselskapet og et tilhørende kringkastingsråd ble formelt opprettet 1. juli 2015, og samtidig ble MTV lagt ned.[3] Radio- og tv-kanalene til MTV og Duna TV eksisterer fremdeles side om side i det nye kringkastingsselskapet, men flere av kanalene har endret profil. M2 er nå blitt en barnekanal, mens førstekanalen M1 er blitt en nyhetskanal. Den konkurrerende kanalen Duna er blitt Ungarns nye offentlige allmennkanal, en rolle M1 hadde frem til 2015.

KanaltilbudRediger

 
Markeringen av arbeiderdagen 1. mai 1957 var MTVs første regulære tv-sending og markerte startet på ungarsk fjernsyn.

I perioden frem til nedleggelsen i 2015, drev MTV fire riksdekkende tv-kanaler:

  • M1 – landets eldste kanal og MTVs hovedkanal. Startet prøvesendinger i 1954 og faste sendinger i 1957. Har hatt en rekke navn siden oppstarten og var opprinnelig en allmennkanal med programmer som nyheter, underholdning, serier og filmer. I dag er kanalen en ren nyhets- og aktualitetskanal.
  • M2 – startet offisielle sendinger i 1973 og var MTVs kultur- og utdanningskanal. Den ble i 2012 relansert som barnekanal på dagtid og kulturkanalen M2 Petőfi om kveldene.
  • M3 – startet i 2012 som en ren sportskanal i forbindelse med Sommer-OL i London. Etter OL ble kanalen relansert og sender historiske programmer, serier, show og filmer. Programmene er hentet fra arkivene til Magyar Televízió og Duna TV.

De tre kanalene eksisterer fremdeles og er en del av programporteføljen til MTVs etterfølger Duna Media.

ReferanserRediger

  1. ^ a b «Television history». MTVA. Arkivert fra originalen 5. desember 2017. Besøkt 5. desember 2017. 
  2. ^ a b «Media Law in Hungary | CMCS». medialaws.ceu.hu. Besøkt 5. desember 2017. 
  3. ^ «Hungary state media companies to merge with Duna TV to form Duna Media». The Budapest Beacon (engelsk). 16. desember 2014. Besøkt 5. desember 2017.