Åpne hovedmenyen

Duna (tv-kanal)

ungarsk offentlig tv-kanal
Duna
Duna
Lansert24. desember 1992; 26 år siden (1992-12-24)
15. mars 2015; 4 år siden (2015-03-15) (relansert)
Eid avDuna Media
LandUngarn Ungarn
HovedkvarterBudapest
Tidligere navn:Duna Televízió (1992–2005)
Søsterkanal(er)M1
M2
M3
M4
M5
Duna World
NettsideOffisielt nettsted

Duna (norsk oversettelse: Donau) er en offentlig tv-kanal i Ungarn og hovedkanalen til allmennkringkasteren Duna Media. Kanalen startet sendinger i 1992 som del av det selvstendige offentlige kringkastingsselskapet Duna TV. I 2011 ble Duna TV en del av det offentlige selskapet MTVA, og i 2015 ble Duna TV oppløst. I stedet ble tv-kanalen Duna underlagt den nye allmennkringkasteren Duna Media og fikk samtidig rollen som ny hovedkanal. Duna overtok flere programmer fra den tidligere førstekanalen M1 og henvender seg til et bredt publikum med underholdning, nyheter, dokumentarer, idrett og tro- og livssynsprogrammer.

BakgrunnRediger

Offentlig fjernsyn i Ungarn ble drevet av Magyar Televízió, men med liberaliseringen av tv-markedet i 1992 opprettet ungarske myndigheter en ny offentlig kringkaster, Duna TV som startet tv-kanalen Duna Televízió på julaften 1992. Den nye kanalen drev uavhengig av de to andre offentlige tv-kanalene M1 og M2.[1] Kanalen var den første i landet som ble sendt over satellitt, og kanalen sendte programmer og nyheter for ungarske minoritetssamfunn utenfor Ungarn. Etter et par år begynte den å sende døgnet rundt, og i 2006 opprettet Duna TV en andrekanal, Kanal II – i dag kalt Duna World.

I 2011 gjorde ungarske myndigheter store endringer i landets kringkastingssektor. De offentlige kringkasterne ble samlet i det offentlige selskapet MTVA, men drev fremdeles hver for seg.[2] I 2015 ble Duna TV og Magyar Televízió oppløst og de offentlige tv-kanalene ble i stedet overført til landets nye kringkastingsselskap Duna Media.[3] I forbindelse med endringene fikk Duna ny profil og er Duna Medias hovedkanal med programmer for et bredt publikum. Den overtok også flere av de mest populære programmene til den forrige hovedkanalen M1.[4]

Selv om den er landets fremste offentlige tv-kanal, hadde Duna en markedsandel på kun 3,3 prosent i 2016 og var landets sjette største tv-kanal.[5]

Se ogsåRediger

ReferanserRediger

  1. ^ «Television history». MTVA. Arkivert fra originalen 5. desember 2017. Besøkt 5. desember 2017. 
  2. ^ «Media Law in Hungary | CMCS». medialaws.ceu.hu. Besøkt 5. desember 2017. 
  3. ^ «Hungary state media companies to merge with Duna TV to form Duna Media». The Budapest Beacon (engelsk). 16. desember 2014. Besøkt 5. desember 2017. 
  4. ^ Luisa Cigognetti, Lorenza Servetti, Pierre Sorlin. «History on television in seven East Europe countries: Hungary, Lithuania, Slovakia, Czech Republic, Poland, Romania, Finland». il filo d'Europa 5. Besøkt 27. desember 2017. 
  5. ^ «Hungary Broadcasting». awex-export.be. Besøkt 27. desember 2017. 

Eksterne lenkerRediger