Åpne hovedmenyen

SRG SSR

kringkastingsorganisasjon i Sveits
SRG SSR
SRG SSR
TypeOffentlig finansiert allmennkringkaster, kommersielt medieforetak
Grunnlagt1931
LandSveits
HovedkvarterBern
MedierRadio, fjernsyn, nye medier
Ansatte5 983 (2016)[1]
DirektørGilles Marchand (generaldirektør)
Jean-Michel Cina (president)
MedlemskapEBU
Nettstedwww.srgssr.ch/start/

Den sveitsiske kringkastingsorgansiasjonen (SRG SSR) (tysk: Schweizerische Radio- und FernsehgesellschaftfranskSociété suisse de radiodiffusion et télévisionitalienskSocietà svizzera di radiotelevisioneretoromanskSocietad Svizra da Radio e Televisiun) er Sveits' offentlige allmennkringkaster, grunnlagt i 1931. Organisasjonens hovedkvarter ligger i hovedstaden Bern og finansieres i hovedsak av en kringkastingsavgift (75 prosent). Resten av inntektene hentes inn gjennom reklamer, sponsormidler og salg av programmer.[2][3]

BakgrunnRediger

StrukturRediger

Det sveitsiske systemet med direkte demokrati, kombinert med landets fire offisielle språk (tysk, fransk, italiensk og retoromansk), gjenspeiles i den sveitsiske allmennkringkasteren. SRG SSR er oppdelt i fire regionale kringkastingsselskaper:[4]

De fire regionale kringkasterne drifter i fellesskap SRG SSR som et felles produksjon- og kringkastingsfellesskap. En femte avdeling i SRG SSR en den ti-språklige nyhetsportalen Swissinfo.[4]

HistorieRediger

Europas tredje offentlige radiokanal startet å sende fra sveitsiske Lausanne i 1922.[5] I begynnelsen ble kanalen finansiert gjennom en lisensordning, men allerede i 1930 besluttet sveitsiske myndigheter å nasjonalisere radiokringkasting, og i 1931 etablerte Forbundsrådet allmennkringkasterselskapet Schweizerische Rundspruchgesellschaft (tysk), Société suisse de radiodiffusion (fransk), Società svizzera di radiodiffusione (italiensk) eller Societad svizra da radio (retoromansk). Selskapet var en koordinerende organisasjon for fire regionale kringkastere og var den eneste i landet med kringkastingsrett. Det sveitsiske nyhetsbyrået SDA (Schweizerische Depeschenagentur) fikk enerett på å levere nyheter til radiokanalen, en ordning som varte frem til 1971.[5]

 
SRG SSRs hovedkvarter i Bern.

Etter opprettelsen av SRG SSR begynte de tysk- og franskspråklige radiokanalene å sende i 1931 og den italienskspråklige Radio Monte Ceneri startet opp i 1933. De første retoromanske sendingene startet i 1938 på den tyskspråklige kanalen Radio Beromünster. Under andre verdenskrig spilte SRG SSR en sentral funksjon som nøytral kringkaster og de tysk- og italiensk-språklige sendingene nådde langt utover sveitsisk territorium via kortbølgesendinger.[5]

Etter krigenRediger

I 1950 var SRG SSR en av 23 grunnleggere bak Den europeiske kringkastingsunion (EBU). Etter å ha drevet med prøvesendinger for fjernsyn siden 1939, startet regulære tv-sendinger på tysk i Zürich i 1953. Franskspråklige sendinger startet opp i Genève året etter, og dekket også de italienskspråklige delen av Sveits med sveitsiske undertekster. I 1958 startet egne tv-sendinger på italiensk.[5]

I 1960 ble kringkasteren omdøpt til Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft (tysk), og i 1964 åpnet Forbundsrådet opp for tv-reklamer for å holde lisensavgiften på et lavt nivå. I 1966 fikk hver av de tre hovedspråkene en radiokanal nummer to hver. En egen retoromansk kringkaster ble samtidig etablert i Chur og fikk bruke deler av sendetiden til den tyskspråklige andrekanalen.[5]

Farge-tv-sendinger startet opp i 1968, og i 1978 startet radiokanalene opp med sendinger i stereo. Utover i 1980-årene ble kringkastingsmonopolet gradvis avviklet, og flere private lokalradiokanaler dukket opp. For å møte den økte konkurransen, SRG SSRs regionale kringkastere hver sin tredje radiokanal. I 1991 ble SRG SSR omorganisert til en privat industriforening og aksjeselskap underlagt sveitsisk forretningslovgivning. I 1998 endret kringkasteren navn til SRG SSR idée suisse. Kallenavnet «idée suisse» (sveitsisk idé) ble fjernet i 2011, og siden har navnet kun vært SRG SSR.

I 1992 ble retoromanske Radio Rumantsch skilt ut fra tyskspråklige Schweizer Radio DRS, og i 1994 ble den retoromanske tv-divisjonen skilt ut fra Schweizer Fernsehen og dannet selskapet Radio e Televisiun Rumantscha.[5]

Kringkastere og kanalerRediger

Oversikt over radio- og tv-kanaler tilknyttet SRG SSR.

Logo Kanal Kringkaster Type Etablert
  Radio SRF 1 Schweizer Radio und Fernsehen Radio 1931
  Radio SRF 2 Kultur Radio 1956
  Radio SRF 3 Radio 1981
  Radio SRF 4 News Radio 2007
  Radio SRF Virus Radio 1999
  Radio SRF Musikwelle Radio 1996
  SRF 1 Fjernsyn 1953
  SRF zwei Fjernsyn 1997
  SRF Info Fjernsyn 1999
  La Première Radio Télévision Suisse (RTS) Radio 1922
  Espace 2 Radio 1956
  Couleur 3 Radio 1982
  Option Musique Radio 1994
  RTS Un Fjernsyn 1954
  RTS Deux Fjernsyn 1997
  RSI Rete Uno Radiotelevisione svizzera di lingua italiana (RSI) Radio 1936
  RSI Rete Due Radio 1985
  RSI Rete Tre Radio 1988
  RSI La 1 Fjernsyn 1961
  RSI La 2 Fjernsyn 1997
  Radio Rumantsch Radiotelevisiun Svizra Rumantscha (RTR) Radio 1925
Televisiun Rumantscha Fjernsyn 1963

Satellittkanaler på radioRediger

  • Radio Swiss Pop
  • Radio Swiss Classic
  • Radio Swiss Jazz

Partnerskap og deleier iRediger

UnderselskaperRediger

ReferanserRediger

  1. ^ SSR, SRG. «SRG SSR Geschäftsbericht 2016 (årsrapport)». gb.srgssr.ch (tysk). Arkivert fra originalen 22. oktober 2017. Besøkt 10. desember 2017. 
  2. ^ SSR, SRG. «SRG SSR Geschäftsbericht 2016 (årsrapport)». gb.srgssr.ch (tysk). Arkivert fra originalen 22. oktober 2017. Besøkt 10. desember 2017. 
  3. ^ SSR, SRG. «SRG SSR: Financial information». www.srgssr.ch (engelsk). Arkivert fra originalen 30. juni 2017. Besøkt 10. desember 2017. 
  4. ^ a b SSR, SRG. «SRG SSR Geschäftsbericht 2016: Zahlen, Daten, Fakten». gb.srgssr.ch (tysk). Arkivert fra originalen 11. desember 2017. Besøkt 10. desember 2017. 
  5. ^ a b c d e f SSR, SRG. «SRG SSR: SRG from 1931 to date». www.srgssr.ch (engelsk). Arkivert fra originalen 7. juli 2017. Besøkt 10. desember 2017. 

Eksterne lenkerRediger