Åpne hovedmenyen
Radio i Televizija Crne Gore
Radio i Televizija Crne Gore
TypeOffentlig allmennkringkaster
Grunnlagt27. november 1944; 74 år siden (1944-11-27) (radio)
4. mai 1964; 55 år siden (1964-05-04) (fjernsyn)
LandMontenegro
HovedkvarterPodgorica
MedierRadio, fjernsyn, nye medier
DirektørRade Vojvodić
MedlemskapEBU
Nettstedwww.rtcg.me

Montenegros radio og fjernsyn (montenegrinsk: Radio i televizija Crne Gore, Радио и телевизија Црне Горе, forkortet RTCG eller РТЦГ) er Montenegros statseide allmennkringkaster for radio og fjernsyn. Selskapet startet med radiosendinger i 1949 og fjernsyn i 1964 under navnet Radio-Televizija Titograd. Selskapet har hovedkontor i Podgorica og utgjøres av Radio Crne Gore (RCG) og Televizija Crne Gore (TVCG). I juli 2001 ble RTCG medlem av Den europeiske kringkastingsunion (EBU) sammen med serbiske RTS. Da Montenegro ble selvstendig i 2006, ble RTCG et fullverdig medlem av EBU.

Innhold

HistorieRediger

Radiosendinger i Montenegro har røtter helt tilbake til august 1904, da en sender ble satt i drift på en fjelltopp i nærheten av byen Bar. Dette var den første radiosenderen i Sørøst-Europa.[1] 27. november 1944 startet Radio Cetinje sendinger i byen Cetinje, sør i Montenegro. Cetinje var nylig befridd fra nazistene, og den unge radiokanalen sendte nyheter og rapporter fra slagmarken.[2] De neste årene utvidet kanalen sitt sendeområde, og i 1949 ble Radio Titograd grunnlagt. Kanalen skiftet navn til Radio Crna Gora i 1990.

De første offisielle tv-sendingene i Montenegro startet 4. mai 1964 med opprettelsen av Titograd televizija. Radiostasjonen og tv-stasjonen ble siden slått sammen til RTV Titograd, som senere ble RTCG. Under jugoslavia-tiden var kringkasteren underlagt den føderale jugoslaviske kringkasteren JRT.

Gjennom lov er RTCG pålagt å kringkaste for alle montenegrinske borgere – uavhengig av politisk, religiøs og kulturell tilknytning og uansett rase og kjønn.[3] Kringkasteren styres av et råd på ni medlemmer, som velges av landets parlament. Medlemmene kommer fra ulike organisasjoner og skal være uavhengige Montenegros politiske institusjoner. Enkelte av rådets medlemmer kommer fra organisasjoner som har mottatt statsstøtte, noe som har fått Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa og Europarådet til å uttrykke bekymring for å rådets politiske uavhengighet.[4] Tross dette anser flertallet av landets innbyggere RTCG som uavhengig av regjeringen.[5]

RTCG finansieres av statlig støtte over statsbudsjettet samt reklame- og salgsinntekter. Kringkasterens økonomi og gjeldssituasjon har blitt forverret etter finanskrisen.[3][6]

KanaltilbudRediger

RTCG driver tre tv-kanaler: to riksdekkende og én internasjonal.

Tv-kanalerRediger

  • TVCG 1 – nyheter og egenproduksjoner
  • TVCG 2 – idrett og underholdning
  • TVCG Sat – RTCGs internasjonale kanal, tilgjengelig via satellitt

RadiokanalerRediger

  • Radio Crne Gore
  • Radio 98

ReferanserRediger

  1. ^ «About us – Radio difuzni centar». rdc.co.me (engelsk). Besøkt 4. desember 2017. 
  2. ^ inbox-online.com. «Jubilej RTCG». RTCG - Radio Televizija Crne Gore - Nacionalni javni servis (me). Besøkt 4. desember 2017. 
  3. ^ a b Elda Brogi, Alina Dobreva, og Pier Luigi Parcu, "Freedom of Media in the Western Balkans", studie for Europaparlamentets underkomité for menneskerettigheter, oktober 2014, EXPO/B/DROI/2013/16
  4. ^ OSSE, PACE (2013), Montenegro, Presidential Election, 7 April 2013: Statement of Preliminary Findings and Conclusions. Podgorica: OSSE, PACE.
  5. ^ AIM and Methodology of the Research (2012), Citizens’ Views on Media Freedoms in Montenegro. Report.
  6. ^ Freedom House, Freedom of the Press Report - Montenegro 2015

Eksterne lenkerRediger