Finnmark Dagblad

Finnmark Dagblad er en dagsavis som dekker ti kommuner i Vest-Finnmark og utgis i Hammerfest i Finnmark.

Finnmark Dagblads lokaler i Hammerfest i 2013. Fotograf: Manxruler.

HistorieRediger

Avisen kom ut første gang 11. september i 1913 som Vest-Finmarkens Social-Demokrat.[1] I 1923 ble navnet endret til Vestfinnmark Arbeiderblad.

I 1940 hadde Hammerfest tre aviser: Vestfinnmark Arbeiderblad, Nordkapp og Finnmarksposten. Vestfinnmark Arbeiderblad ble beslaglagt av den tyske okkupasjonsmakten og omdøpt til først Vestfinnmark Folkeblad (1. januar 1941), deretter Finnmark Folkeblad (1. januar 1942). Den tjente da som et rent talerør for Nasjonal Samling, noe som kostet den mange lesere, og på folkemunne ble den kalt Spøk og spenning.[2]

Avisen ble stengt i 1944 da tyskerne trakk seg tilbake og iverksatte den brente jords taktikk. Telegram til Pressedirektoratet, datert 2. februar 1945, informerer om at maskinene var kommet til Tromsø, der de skulle demonteres og pakkes for videre transport.[3]

Dagens navn er fra 12. september 1960, og ble introdusert i forbindelse med overgang til dagsavis.

Den første og ganske så provisoriske utgaven som kom ut etter andre verdenskrig, utkom 1. mai 1946 med regulær utgave tre ganger i uken fra 23. mai 1947.[4] Redaktør Olav Waaktaar skulle få mye av æren for å utvikle avisen til en distriktsavis i ordets rette forstand.

Finnmark Dagblad er eid av Amedia og er Finnmarks største avis. Finnmark Dagblad eier Finnmarksposten og en tredjedel av aksjene i den samiske avisa Ávvir.

Den kommer ut mandag til lørdag og har avdelingskontorer i Alta og Lakselv. Kontoret i Honningsvåg ble lagt ned i 2007.

RedaktørerRediger

  • 1913/1914: Cornelius Moe, Chr. Andr. Olaussen, Oscar Rønbeck, Ivar Holand[5]
  • 1915: Leif Olsen, O. Eriksen, Henr. Mansika, Chr. Andr. Olaussen, A.B. Nilsen, K. Monsen
  • 1915/1916: A. Eines
  • 1916/1917: Peder Kasmoli, Henr. Kåsmoli, Henrik Manzika
  • 1917/1920: Chr. Andr. Olaussen
  • 1920/1921: Sigurd Simensen
  • 1921: Chr. Andr. Olaussen
  • 1922-1923: Martin Aune
  • 1924-1930: Leif S.Olsen
  • 1931: Gunnar Hagerup
  • 1932-1936: Olaf Berg-Hansen
  • 1936-1943: Halfdan Moe Jacobsen
  • 1947-1951: Olav Waaktaar
  • 1951-1971: Halvor Brox
  • 1972: Reidar Nielsen
  • 1974-1975: Øivind Madsen
  • 1976-1979: Arvid R. Iversen
  • 1980-1982: Per O. Figenschou
  • 1982-1989: Reidar Nielsen
  • 1989: Svein G. Jørstad
  • 1990-1995: Knut Eirik Olsen
  • 1996-2001: Jahn-Arne Olsen
  • 2002-2005: Lars Petter Einarsson
  • 2005-2008: Kåre M. Hansen
  • 2008-2013: Eirik Palm
  • 2013-2014: Sverre Joakimsen
  • 2014-: Svein G. Jørstad (konstituert)
  • 2014-2019: Arne Reginiussen
  • 2020-: Geir Håkonsund

Kilder: Det norske Arbeiderparti - beretninger 1913-1990.[6]

OpplagRediger

Kilder dersom ikke annet er nevnt: Perioden 1947-1995: Sigurd Høst: Aviskonkurransen, IJ 1996 (ISBN 82-7147-159-7), ellers Aviskatalogen og MBL.[7]

  • 1947: 3 902
  • 1952: 5 022
  • 1960: 6 266
  • 1966: 6 598
  • 1972: 7 561
  • 1978: 9 432
  • 1984: 11 297
  • 1986: 11 776
  • 1988: 12 262
  • 1990: 12 030
  • 1991: 12 145
  • 1992: 11 776
  • 1993: 11 659
  • 1994: 11 218
  • 1995: 11 027
  • 1996: 10 893
  • 1997: 10 679
  • 1998: 10 362
  • 1999: 10 374
  • 2000: 10 015
  • 2001: 10 131
  • 2002: 9 994
  • 2003: 9 561
  • 2004: 9 404
  • 2005: 9 225
  • 2006: 9 196
  • 2007: 9 188
  • 2008: 8 813
  • 2009: 8 070
  • 2010: 7 713
  • 2011: 7 406
  • 2012: 6 868
  • 2013: 6 604
  • 2014: 6 079
  • 2015: 5 403
  • 2016: 5 407
  • 2017: 6 058
Utviklingen i nettoopplag fra år 2000.
Papirandel i mørk, digital andel i lysere tone

ReferanserRediger

Se ogsåRediger

Eksterne lenkerRediger

 Denne avisrelaterte artikkelen er foreløpig kort eller mangelfull, og du kan hjelpe Wikipedia ved å utvide den.