The Sun

Britisk tabliodavis

The Sun er en britisk tabloidavis. Det er den største engelskspråklige dagsavisen i verden, med et opplag på 1,2 millioner eksemplarer hver dag (per mars 2020)[1]. Den har over 8,5 millioner lesere. The Sun er til tross for de høye salgs- og lesertallene også regnet som en av de mest omdiskuterte[trenger referanse] avisene internasjonalt. Ansvarlig redaktør er Rebekah Wade.

The Sun
The Sun.svg
'The Sun' bus (9661587335).jpg
LandStorbritannia
TypeDagsavis
FormatTabloid
Grunnlagt1964
EiereNews Group Newspapers Ltd
UtgiverNews Corp
SpråkEngelsk
Opplag2 751 219 (januar 2012)
HovedkvarterWapping, London
ISSN0307-2681
Nettstedhttp://www.thesun.co.uk/

Avisen ble startet i 1964 og var i begynnelsen en fullformatavis uten særlig suksess. Det var først da den australske mediemogulen Rupert Murdoch, som kjøpte avisen i 1969, bestemte seg for å omgjøre både profilen og formatet til det tabloide, at salget begynte å vokse. Samtidig kjøpte Murdoch Daily Herald, som ble innfusjonert i The Sun. The Sun ble på samme tid søsterutgaven til søndagsavisen News of the World.

Underholdningsnyheter, sport, nyheter om de kongelige og sensasjonalistisk krimstoff ble mikset sammen med vanlig reportasjestoff og politiske nyheter. I tillegg ble side 3-piken innført - et bilde av en toppløs jente daglig. Avisen har også vært bevisst på å vinkle artiklene sensasjonalistisk og svært subjektivt. I 1978 gikk The Sun forbi sin hovedkonkurrent Daily Mirror i opplagskampen.

I motsetning til de fleste andre britiske aviser, har The Sun flere ganger byttet side i den politiske kampen i Storbritannia. I sine første år støttet den Arbeiderpartiet, men da Margaret Thatcher ble statsministerkandidat for de konservative foran valget i 1979, ble den en av hennes viktigste støttespillere.

Til tross for den stadige kritikken mot de tabloide verdiene, er The Sun alltid blitt regnet som en viktig politisk avis. Da Tony Blair og hans strateger skulle gjenreise Labour på 1990-tallet, ble de enige om at de i det minste måtte nøytralisere The Sun.[trenger referanse] Det klarte de, og fikk til og med avisens støtte under valgkampen i 1997.

ReferanserRediger

Eksterne lenkerRediger