Åpne hovedmenyen
Junge Welt
Junge Welt
LandTyskland
Formatberlinerformat
Grunnlagt1947
Ansvarlig redaktørAdolf Buchholz, Horst Brasch, Rudolf Mießner, Joachim Herrmann, Dieter Kerschek, Horst Pehnert, Klaus Raddatz, Dieter Langguth, Hans-Dieter Schütt, Jens König, Kathrin Gerlof, Jürgen Elsässer, Oliver Tolmein, Klaus Behnken, Arnold Schölzel, Q26387544
Språktysk
Politisksosialistisk, marxistisk
Opplag16 000 - 20 000
HovedkvarterBerlin
ISSN0941-9373
Nettstedhttps://www.jungewelt.de/

Junge Welt er en tysk dagsavis som utgis i Berlin. Den oppgir å være en sosialistisk og marxistisk dagsavis. Avisen ble grunnlagt i den sovjetiske okkupasjonssonen (SBZ) i Tyskland 12. februar 1947, og var opprinnelig sentralorgan for den kommunistiske masseorganisasjonen Freie Deutsche Jugend. I 2016 hadde avisen trolig et opplag på fra 16 000 til 20 000.

Innhold

HistorieRediger

I DDR-tiden hadde Junge Welt et stort opplag på omtrent 1,6 millioner ved kommunistregimets sammenbrudd.[trenger referanse]

Etter DDRs sammenbrudd ble avisen overtatt av private og opplagstallene falt raskt. I 1994 forsøkte Hermann Gremliza, en kjent aktør på den venstreekstreme scene, og utgiver av det antityske tidsskriftet Konkret, å reetablere Junge Welt. Driften ble imidlertid stanset igjen av eierne i april 1995. En del av redaksjonen valgte å fortsette å utgi avisen i egen regi, men sidetallet ble halvert til 16 sider. I 1997 kom det til konflikter i avisen og de fleste medarbeiderne okkuperte redaksjonslokalene etter at sjefredaktøren var blitt avsatt av foretakets leder. Under okkupasjonen utga forretningsføreren og tre redaktører som var lojale mot ham nødutgaver. Resten av redaksjonen grunnla motprosjektet Jungle World, som fortsatt eksisterer som en antitysk avis.

Det finnes ingen bekreftede opplagstall for Junge Welt, ettersom avisen ikke lar uavhengige undersøke dette. Opplysninger om opplaget går fra 16 000 til 20 000.[1][2]

KommentarerRediger

Der Spiegel og Die Welt kritiserer Junge Welt for å være et samlingssted for Stasiveteraner.[3] Blant annet er det kjent at flere av redaktørene og journalistene i Junge Welt er tidligere Stasiangivere.[trenger referanse] For eksempel var sjefredaktøren, Arnold Schölzel, kjent under dekknavnet «André Holzer», i mange år en aktiv angiver for Stasi. Junge Welts reportasjeleder for innenrikspolitikk, Peter Wolter, er straffedømt for spionasje, og den tidligere RAF-terroristen Christian Klar har gode forbindelser til avisen.

OvervåkningRediger

Bundesamt für Verfassungsschutz overvåker Junge Welt og beskriver avisen som venstreekstrem[4], og «et betydningsfullt printmedium i den venstreekstreme sfæren».[5] Bundesamt für Verfassungsschutz slår videre fast at avisen har en «tradisjonell kommunistisk innretning og propagerer opprettelsen av et sosialistisk samfunn».[6] Videre slås det fast at publikasjonen tar til orde for bruk av vold.[7]

ReferanserRediger