Buskerud og Vestfold

norsk avis

Buskerud og Vestfold var en norsk avis som utkom i Drammen fra 1923 til 1937.

Buskerud og Vestfolds utgave 3. januar 1929. Under avishodet står det at avisa er et «organ for jord- og skognæringen i Buskerud og nordre Vestfold fylker».

Bakgrunnen for Buskerud og Vestfold var at Bondepartiet i Buskerud og Vestfold hadde kjøpt opp avisa Drammens Blad den 15. februar 1923, og ønsket å omdanne denne til en partiavis. De endte opp med en todelt modell, der Drammens Blad ble videreført som en avis med et borgerlig Bondeparti-grunnsyn for Drammen og nærmeste omegn, mens Buskerud og Vestfold ble organ for Norges Bondelag og fokuserte på landdistriktene (resten av Buskerud, nordre del av Vestfold). Første utgave av Buskerud og Vestfold kom 15. mars.[1]

Utgiverne av Buskerud og Vestfold kjøpte opp den gamle rotasjonspressa til Verdens Gang, og satset stort med et flersidig format. Dette gikk ikke rundt økonomisk, og i løpet av de 3-4 første leveårene ble hele aksjekapitalen brukt opp to ganger. Bondebevegelsen klarte deretter ikke å reise noen ny finansiering, og Buskerud og Vestfold ble deretter drevet på såkalt «forpaktningsbasis», altså at redaktøren og forretningsføreren drev avisa for egen regning mot en avgift.[1]

Siste utgave kom 9. juni 1937, etter at forpaktningsmodellen hadde vist seg ikke å være økonomisk bærekraftig.[1]

Redaktører rediger

Referanser rediger

  1. ^ a b c Pressen i Buskerud. Buskerud krets av Norsk presseforbund. 1947. s. 30-31.