Åpne hovedmenyen
Haus des Rundfunks i Berlin
Adolf Hitler taler til nasjonen etter han ble Rikskansler i 1933

Reichs-Rundfunk-Gesellschaft (RRG) (Tysk rikskringkasting)[1] var et nasjonalt nettverk av tyske regionale offentlige kringkastingsselskaper, aktive fra 1925 til 1945. RRGs sendinger var aktive i alle deler av landet og ble brukt mye til Nazi-propaganda etter 1933.

Historiske innspillinger av RRG-sendinger finnes i dag i de tyske kringkastingsakiv.[2]

HistorieRediger

Selskapet ble etablert i Berlin 15. mai 1925 med en startkapital på 100 000 Reichsmark[3][4] som en paraply-organisasjon[4] av ni regionale kringkastere – det vil si, alle de tyske radiostasjoner med unntak av Deutsche Stunde i Bayern [5] – som sendte i de ulike stater i Weimar-Republikken.[6] Fra 1926 hadde det statlige Deutsche Reichspost eierskapet.[3]

En kringkastingslisens var nødvendig for å høre på radio-sendinger, det var en månedlig avgift på 2 Reichsmark.[7] I 1932 var det fire millioner registrerte radiolyttere[8](06:32) som ga selskapet en omsetning på fire millioner Reichsmark [3]

ReferanserRediger

  1. ^ Roger Manvell; Heinrich Fraenkel (13 December 2013).
  2. ^ "DRA: CD "Friedrich Schiller im Rundfunk"" Arkivert 20. september 2016 hos Wayback Machine.. dra.de (in German).
  3. ^ a b c "Reichs-Rundfunk-Gesellschaft m.b.
  4. ^ a b Eva Susanne Bressler (2009).
  5. ^ e.
  6. ^ "Der Rundfunk in Norddeutschland 1932 - Mai 1945". ndr.de (in German).
  7. ^ "Schon GEZahlt Kleine Geschichte der Rundfunkgebühren". geschichtspuls.de (in German).
  8. ^ "90 Jahre Deutscher Rundfunk". (in German). 29 October 2013.