Télé Liban

libanesisk offentlig tv-nettverk

Télé Liban (TL) (arabisk: تلفزيون لبنان) er Libanons eldste fjernsynsnettverk og eies av Libanons regjering. Selskapet ble grunnlagt i 1959 av general Sleiman Nawfal med hjelp fra Frankrike.[1][2] I 1977 ble nettverket slått sammen med privateide Télé Orient.[3] TL er også medlem av Den europeiske kringkastingsunion (EBU). TLs direktør utnevnes av det libanesiske kabinettet [4]

Télé Liban
Télé Liban
TypeStatseid tv-selskap
Grunnlagt1959 og 1977
LandLibanon
HovedkvarterBeirut
MedierFjernsyn
MedlemskapEBU
Nettstedwww.teleliban.com.lb

BakgrunnRediger

Télé Liban begynte sine sendinger 28. mai 1959 og het da Compagnie libanaise de Télévision (CLT). Allerede fra starten drev TL to kanaler: en arabisk-språklig kanal og en fransk-språklig kanal som samarbeidet med den franske allmennkringkasteren ORTF.

I 1977 ble CLT slått sammen med et privateid fjernsynsnettverk, angivelig på grunn av få annonsører som gjorde det vanskelig å få høy nok inntjening til å drifte to nettverk.[2] Det nye selskapet fikk navnet Télé Liban og besto av to nye kanaler: Télé Liban (arabisk) og fransk-språklige Télé Lebanon Le Neuf (Kanal 9).

ReferanserRediger

  1. ^ «Lebanese media coverage of oil and gas sector» (PDF). SKeyes. August 2014. Besøkt 16. september 2014. [død lenke]
  2. ^ a b «Om kanalen – oversatt fra arabisk via Google Oversetter». translate.google.no. Besøkt 7. desember 2017. 
  3. ^ Harb, Zahera. Channel of Resistance in Lebanon: Liberation Propaganda, side 97
  4. ^ «Lahoud implores Tele-Liban to prioritize satellite broadcasting». The Daily Star. 30. april 1999. Besøkt 22. oktober 2012. 

Eksterne lenkerRediger