Romerikes Blad

norsk dagsavis
Romerikes Blad
LandNorge
TypeDagsavis
FormatTabloid
Frekvens1 dag
Grunnlagt3. september 1902
EiereAmedia
Ansvarlig redaktørMagne Storedal[1]
SpråkNorsk
Opplag31 260 (1. juli 2020)
Lesertall88 000
HovedkvarterKjeller, Oslo
Nettstedrb.no

Romerikes Blad, forkortet RB, er en dagsavis som kommer ut i Lillestrøm i Viken. Målt etter opplagstall er Romerikes Blad i 2020 Norges tiende største avis, og den regnes som landets største lokalavis.[2]

Romerikes Blad eier også to andre lokale medier – MittLillestrøm og MittJessheim. Selskapet eies av Amedia.

HistorieRediger

Avisa ble etablert på Jessheim stasjon av typograf og boktrykker Martin Julius Halvorsen, og kom ut første gang 3. september 1902 under navnet Akershusingen. Navnet ble fra 4. juli 1905 endret til Romerikes Blad. Avisa kom ut to ganger i uka, tirsdag og fredag.

Avisa ble solgt fra Halvorsens arvinger til Akershus Arbeiderpresse A/L etter hans død i 1951. Fra 1953 ble den utgitt og trykket på Lillestrøm sammen med Akershus Arbeiderblad (etablert i 1913). De to avisene fikk både et administrativt og redaksjonelt fellesskap. Romerike blad økte nå utgivelseshyppigheten til tre aviser i uka i 1953, fire i 1966 og fem i 1967. I 1974 flyttet de to tvillingavisene inn i nytt avishus med nytt trykkeri på Kjeller.

Selv om avisene i praksis kom som to parallellutgaver tok det mange år før endelig sammenslåing. Først i 1990 fikk de felles navn, som den gang ble Akershus/Romerikes blad. I 1995 ble de slått sammen til én avis.[3]

Romerikes Blad var ettermiddagsavis fram til 1999, da det ble lagt om til morgenavis. 12. september 2002 ble den lagt om til tabloid sju dager i uka. Romerikes Blads nedslagsfelt er 14 kommuner i tidligere Akershus fylke.

Romerikes Blad eide også i sin tid TV-kanalen TVRomerike, men den ble lagt ned 31. desember 2009.

Avisa er en del av mediekonsernet Amedia, og er den største avisa i konsernet.

Romerikes Blad ble av Mediebedriftenes Landsforening, Landslaget for Lokalaviser og Norsk Redaktørforening kåret til Årets avis 2004 i Norge.[4][5]

I 2020 ble avisa kåret til Årets Mediehus i Amedia.[6]

Romerikes Blad blir trykket av Nr1 Trykk på Kjeller utenfor Lillestrøm.

Ansvarlig redaktørRediger

Denne listen er foreløpig ufullstendig. Om du vet mer, kan du hjelpe Wikipedia ved å utvide den. Husk referanser.

Ansvarlig redaktør eller sjefredaktør i Akershusingen og Romerikes Blad:

OpplagRediger

Kilder dersom ikke annet er nevnt: Perioden 1947-1995: Sigurd Høst: Aviskonkurransen, IJ 1996 (ISBN 82-7147-159-7), ellers Aviskatalogen.[7]

  • 1947: 5 660
  • 1952: 8 249
  • 1960: 14 677
  • 1966: 18 630
  • 1972: 20 465
  • 1978: 28 968
  • 1984: 25 705
  • 1988: 40 645
  • ---
  • 1990: 40 114
  • 1991: 38 318
  • 1992: 39 258
  • 1993: 39 263
  • 1994: 40 017
  • 1995: 40 468
  • 1996: 41 517
  • 1997: 42 123
  • 1998: 41 906
  • 1999: 40 222
  • 2000: 39 001
  • 2001: 37 365
  • 2002: 37 673
  • 2003: 38 377
  • 2004: 39 139
  • 2005: 39 162
  • 2006: 38 490
  • 2007: 38 238
  • 2008: 37 659
  • 2009: 35 861
  • 2010: 33 364
  • 2011: 31 897
  • 2012: 30 176
  • 2013: 27 951
  • 2014: 26 398
  • 2015: 24 913
  • 2016: 25 846
  • 2017: 26 840
  • 2018: 28 832
  • 2019: 29 420
Utviklingen i Romerikes Blads nettoopplag etter 1990.
Digital andel i lysere tone.

ReferanserRediger

  1. ^ Martin Huseby Jensen (11. mars 2013). «Magne Storedal til Lillestrøm». Journalisten. Besøkt 30. september 2016. 
  2. ^ «Sterk vekst for RB: – Tror leserne oppfatter oss som svært relevant og nyttig». www.rb.no (norsk). 23. september 2020. Besøkt 6. oktober 2020. 
  3. ^ Idar André Flo, Hans Fredrik Dahl, red. (2010). Norsk presses historie 1660-2010. 4. Universitetsforlaget. s. 278. ISBN 978-82-15-01604-7. 
  4. ^ «Årets avis 2004». Mediebedriftenes Landsforening. 9. juni 2005. Arkivert fra originalen 27. august 2006. Besøkt 30. september 2016. 
  5. ^ «Romerikes Blad på Lillestrøm ble torsdag kveld kåret til årets beste avis i 2004». Aftenposten. 9. juni 2005. Besøkt 30. september 2016. 
  6. ^ «Romerikes Blad kåret til «Årets Mediehus» i Amedia». www.rb.no (norsk). 24. september 2020. Besøkt 6. oktober 2020. 
  7. ^ Aviskatalogen, tall fra nettsidene til Mediebedriftenes Landsforening Arkivert 25. februar 2012 hos Wayback Machine.

Eksterne lenkerRediger