Per Ståle Lønning

norsk journalist og programleder

Per Ståle Lønning (født 15. januar 1950Stord) er en norsk journalist og programleder kjent fra flere debattprogrammer på TV og radio. Han har vært ansatt i både NRK, TV 2, TVNorge og P4.

Per Ståle Lønning
Født15. jan. 1950[1]Rediger på Wikidata (71 år)
Stord[2]Rediger på Wikidata
Beskjeftigelse Journalist, programlederRediger på Wikidata
Utdannet ved Norsk journalisthøgskole (–1976)Rediger på Wikidata
Nasjonalitet NorgeRediger på Wikidata
Utmerkelser Gullrutens publikumspris (2000)[3]Rediger på Wikidata

Tiden i NRK (1975–1992)Rediger

Lønning startet sin journalistiske karriere i Gula Tidend i Bergen i 1972. Han ble senere redaktør i Åsaneposten og journalist i Morgenavisen.[4] I 1975 ble han ansatt i NRK-radio. Først var han programleder for humorprogrammet Fjellposten (sammen med Tande-P), og fra 1976 nyhetsprogrammet Dagsnytt. Han arbeidet rundt ti år i Dagsnytt (samt en del oppdrag i andre radioprogrammer, blant annet ett års vikariat i Sportsrevyen i 1981), før han høsten 1986 debuterte som programleder på TV.[5] Det skjedde i aktualitetsprogrammet Kveldsåpent. Vinteren 1987 ble han ansatt som nestleder i NRKs TV-sporten, og høsten 1988 gikk han til Dagsrevyen som ankermann. Våren 1990 begynte han som programleder i debattprogrammet Antenne 10, men gikk året etter tilbake til Dagsrevyen.[6][7]

Høsten 1991 ble han, sammen med Marit Christensen, programleder for det direktesendte underholdningsprogrammet For Galleriet. Serien gikk helt til våren 1992. Til tross for høye seertall (2,5 millioner på det meste) fikk programmet hard medfart av anmelderne. Flere sinte TV-seere kontaktet NRK og Kringkastingsrådet ønsket på et tidspunkt å legge det ned.[8]

I juni 1992 ble det kjent at Hallvard Flatland hadde kjøpt Lønning til TVNorge. Ifølge VG ble hans nye lønn på ca. 600 000 kroner – nesten det dobbelte av hva han på den tiden tjente i NRK. VG hevdet at en konflikt mellom Lønning og Tom Berntzen bidro til at Lønning ønsket å forlate kanalen. Samme avvis hevdet at Flatland ønsket å sikre seg Lønning for å møte den kommende konkurransen fra TV 2.[9]

Tiden i TVNorge (1992–1994)Rediger

I september 1992 gikk han over til TVNorge hvor han startet jobben med å ledet debattprogrammet Klart svar sammen med høyesterettsadvokat Tor Erling Staff. Programmet ble meget populært og etablerte seg etterhvert det mest sette debattprogrammet i Norge. Andre sendingen av programmet, hvor tema var innvandring, ble mest sette programmet i Norge den uken med en seerandel på 20% (målt på steder hvor man kunne ta inn både NRK, TV 2, TVN og TV3). Programmet ble sett av i alt 350 000 og belønnet med terningkast fire.[10] Programmet om innvandring satte på mange måter standarden for programmets konsept med masse høylytt krangling, beskyldninger og raseriutbrudd. Særlig amper ble stemningen da to representanter for nasjonalistene, Bastian Heide og Hege Søfteland, nektet å håndhilse på lederen i pakistansk arbeiderforening, Aslam Ahsan. Lønning gikk hardt ut mot Hege Søfteland for dette.[11]

Tiden i TV 2 (1994–2005)Rediger

I 1994 gikk Lønning TV 2. Hans første program var debattprogrammet Lønning & Staff, som etter at Staff trakk seg ble til Lønning direkte. Serien gikk til 1996 og var en stor seersuksess for kanalen. I 1997 ble han programleder for aktualitetsmagasinet Sentrum, som gikk tre kvelder i uken i beste sendetid. Programmet gjorde ham til et av TV 2s største trekkplaster og han vant publikumsprisen under Gullruten 2000.

Vinteren 2001 var han programleder for sitt eget talkshow kalt I kveld med Per Ståle. Programmet fikk bare moderat oppslutning og ble avviklet etter vårsesongen. Våren 2002 var han programleder for reiseprogrammet Den store fisketuren. I 2004 ledet han Nabofeiden, men programmet ble ingen seersuksess og det ble kun produsert og sendt to episoder.[12]

Tiden etter TV 2Rediger

Våren 2005 sluttet han i TV 2 for å begynne som programleder for P4s populære aktualitetsmagasin Sytten Tretti til høsten. På grunn av sykdom valgte han å gi seg som programleder høsten 2006.

I 2007 hevdet Lønning at han på slutten av tiden i TV 2 ble oversett og hetset av sjefene, og kollegene hans sluttet å komme innom kontoret. Han hevdet videre han han ble fratatt arbeidsoppgaver og at han hadde ingenting å gjøre. Han oppfattet det som utfrysing og mobbing. Han sa selv at dette var årsaken til at han høsten 2006 ble syk og måtte gå på antidepressiva.[13]

Høsten 2007 var han tilbake som programleder for radioprogrammet Sytten Tretti, men vinteren 2008 sa han opp jobben i P4 og uttalte at han skulle bli bartender i Syden. Han uttalte til mediene at han han var lei og følte seg utbrent og at han ikke ville risikere å gå på en ny smell.[14]

TV & Radio (programleder)Rediger

TVRediger

RadioRediger

  • 2005-06, 2007-2008 Sytten tretti (P4)
  • 1981 Sportsrevyen (NRK)
  • 1975-86 Dagsnytt (NRK)
  • 1975 Fjellposten (humorprogram sammen med Tande-P) (NRK)

ReferanserRediger

  1. ^ VG, utgitt 29. oktober 1999, besøkt 24. august 2021, «PER STÅLE LØNNING (49) Programleder Født: 15. 01. 1950»[Hentet fra Wikidata]
  2. ^ Nettavisen, www.nettavisen.no, utgitt 2017, besøkt 24. august 2021[Hentet fra Wikidata]
  3. ^ www.dagbladet.no[Hentet fra Wikidata]
  4. ^ Erichsen, Rolv Werner (red.) (1979). Pressefolk : biografiske opplysninger om medlemmer i Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Norske Avisers Landsforbund (5 utg.). Oslo: Norsk Presseforbund. s. 129. 
  5. ^ VG, 4. april 1987, s.45, Lønning til TV-sporten? «Lønning, som er fra Stord, har arbeidet i NRK siden 1975 – det meste av tiden som reporter i Dagsnytt Radio. De siste seks årene som vaktsjef. I 1981 hadde han ett ars vikariat i Sportsrevyen».
  6. ^ «HOPPER AV ANTENNE TI». VG. 19. mars 1991. Besøkt 23. mars 2009. «Jeg går fort lei av å diskutere i timevis om hva som egner seg for Antenne TI, når Jeg vet at det ikke er bra stoff for et slikt TV-program (s.42)» 
  7. ^ «TV-toppen». VG. 22. april 1991. Besøkt 23. mars 2009. «Med Per Ståle Lønning foran kamera fikk «Antenne Ti» alltid rundt 4,0 i karakter. To torsdager på rad har nå programmet dumpet ned på 3,6. Et tankekors?» 
  8. ^ «Takk for oss!». VG. 28. mars 1992. Besøkt 23. mars 2009. «Det har vært «bombenedslag» i Norge hver gang «For Galleriet» har vært sendt. Kritikerne har rast, sinte folk har ringt både NRK og avisene - og medlemmer av Kringkastingsrådet prøvde å stoppe programmet. Likevel har Marit og Per Ståle samlet to millioner TV-seere foran skjermen på lørdagene i høst og vinter. Selv med slakt økte seeroppslutningen - fra gang til gang 
  9. ^ VG, 19. juni 1992, s.1, «Per Ståle dobler NRK-lønnen TV-krigen øker i intensitet. I går kjøpte Hallvard Flatland Per Ståle Lønning (42) til TVNorge. Etter det VG erfarer, blir Per Ståles nye lønn ca. 600 000 kroner nesten det dobbelte av hva han tjener i NRK
  10. ^ «Per Ståles debatt: Den satt!». VG. 10. september 1992. Besøkt 24. mars 2009. «TVNorges debatt program «Klart svar» fenget klart interessen i går kveld. Blant TV-seere som kan ta Inn TV 2, var det 350 000 som valgte å følge Per Ståle Lønning og Tor Erlings Staffs debattprogram på TVNorge, som hadde innvandring på dagsordenen. Programmet ble belønnet med terningkast 4» 
  11. ^ «BLÅSTE I RASISMEN». VG. 10. september 1992. Besøkt 24. mars 2009. «Radarparet Per Ståle Lønning og Tor Erling Staff pustet ut og gratulerte hverandre etter «rasisme-showet» på TVNorge i kveld hvor skjellsord og personangrep er den bærende ideen i konseptet.» 
  12. ^ «Fra flopp til topp». Dagbladet. 17. september 2005. 
  13. ^ «- Jeg ble mobbet ut av TV 2» Arkivert 27. september 2007 hos Wayback Machine., Kjendis.no 23. januar 2007.
  14. ^ «Per Ståle Lønning vil bli bartender» Arkivert 11. februar 2008 hos Wayback Machine., Kjendis.no.