Åpne hovedmenyen

Kanalen er lokalavis for Nome, etablert i 2001, av Jan Arve Andersen og Kristian Karlsen. Kanalen er en uavhengig ukeavis, med redaksjonslokaler på Ulefoss, Telemark. Tor Espen Simonsen er ansvarlig redaktør.

Dekningsområdet har siden 2012 vært Nome. Tidligere omfattet nedslagsfeltet også Sauherad kommune. I perioden 2003 til april 2012 var avisa heleid av Varden.[1] De ansatte holder i dag aksjemajoriteten i virksomheten.[2]

Kanalen-navnet er lånt fra Telemarkskanalen. Vannveien og sluseanleggene løper tvers gjennom Nome kommune og bidrar til å binde sammen områdets to største tettsteder, Ulefoss og Lunde. Som mediekanal har avisa denne samme oppgaven.

Kanalen er språknøytral, men har i praksis vært en bokmålspublikasjon helt siden oppstarten.

Nome-samfunnet er sammensatt av tettsteder med til dels svært ulike sosiale, kulturelle og historiske utgangspunkt. Avisa har derfor et tydelig nyhets- og aktualitetspreg og prioriterer politisk-, næringslivs- og samfunnsjournalistikk.

Kanalen arbeider etter Vær varsom-plakaten og skiller seg fra bygdebladtradisjonen med en kritisk og samfunnsorientert linje.

Aviser i NomeRediger

Kanalen er den syvende avispublikasjonen i Nome-området og den første avisa som har lyktes med kontinuerlig og langvarig drift siden Ulefoss Avis på 1960-tallet.

Ulefoss Avis ble startet som bygdeblad under 2. verdenskrig, med eget trykkeri. Ikke-politiske bygdeblader var tillatt av den fascistiske sensurmyndigheten og det fant sted en oppblomstring av slike publikasjoner over hele landet i første halvdel av krigen. Første nummer av Ulefoss Avis kom ut julen 1943, men driften ble stanset etter påskudd om papirmangel i 1944. I 1949 ble utgivelsen av Ulefoss Avis tatt opp på ny, denne gangen med eksternt trykkeri i Notodden. Avisa kom ut hver fredag frem til den gikk inn 1969. I etterkrigsfasen var Ulefoss Avis preget av en redaksjonell linje der nyheter av vesentlig karakter ble prioritert. Utover på 1960-tallet fikk også intervjuformen mer plass samtidig som notisformen og den rent refererende journalistikken ble mindre fremtredende.

Fra 1946 utkom også bygdebladet Songa i Lunde, med S. Liestøl som redaktør. Siste nummeret ble leverte ut i juni 1950. Avisa fortsatte som en integrert del av Ulefoss Avis.[3]

Holla (Ulefoss) og Lunde kommuner ble slått sammen i 1964. Nome blad ble våren 1970 den første avisa med både Ulefoss og Lunde som dekningsområde. Avisa gikk inn allerede i 1972 og redaktør Arne Johan Gjermundsen fikk ansettelse i Telemarkingen der han også var redaktør fra 1983 til 1985. Telemarkingen hadde redaksjonslokaler i Bø, men dekket flere kommuner, herunder Nome, og Sauherad. Avisa begjærte oppbud i 1985 og Bø Blad ble opprettet året etter. I Nome forløp hele 1980-tallet uten nye avisforsøk. Først i 1990-årene startet Nomeposten opp og dreiv som gratisavis i to år, den første tiden i A5-format. I 1997 ble det gjort et nytt forsøk gjennom NomeNytt. Avisa gikk inn i 1998.

Ingen av fremstøtene på 1990-tallet kvalifiserte til pressestøtte og eierne maktet ikke å oppfylle kravene knyttet til antall abonnenter og utgivelser.

Rett før århundreskiftet ser vi tegn til en ny tid. To prøvenummer av en avisa NomeTidende ble publisert, der det første ble distribuert til alle husstander i Nome i 1998. Neste nummer kom ut året etter, sommeren før lokalvalget 1999. Redaksjonen var i hovedsak sammensatt av de samme personene som to år senere gav ut avisa Kanalen.

Innstiftelsen av Kanalen i 2001 skiller seg fra aviseksperimentene i tiåret før ved at redaksjonen arbeidet målrettet med å oppfylle kravene til pressestøtten. Kravet om minimum 1000 abonnenter ble nådd allerede innen ett år. Etter et halvår som gratis annonseavis, ble det gjennomført en vellykket overgang til abonnement. Kanalen er dermed det første varige avisprosjektet i Nome siden Ulefoss Avis og den første varige avisa som dekker hele kommunen.

RedaktørerRediger

  • Jan Arve Andersen (2001–2006)
  • Jarle Aaheim (2006–2009)
  • Britt Eriksen (2009–2012)
  • Tor Espen Simonsen (februar 2012–)

OpplagRediger

Bekreftede netto opplagstall fra Norsk Opplagskontroll og Landslaget for Lokalaviser.[4]

  • 2004: 1 869
  • 2005: 2 130
  • 2006: 2 069
  • 2007: 2 020
  • 2008: 2 049
  • 2009: 1 909
  • 2010: 1 800
  • 2011: 1 744
  • 2012: 1 774
  • 2013: 1 845
  • 2014: 1 893
  • 2015: 1 959
  • 2016: 1 857
  • 2017: 1 998

ReferanserRediger

Eksterne lenkerRediger

 Denne avisrelaterte artikkelen er foreløpig kort eller mangelfull, og du kan hjelpe Wikipedia ved å utvide den.