Åpne hovedmenyen

Algeries offentlige fjernsynsselskap

statseid algerisk tv-selskap
Algeries offentlige fjernsynsselskap
Algeries offentlige fjernsynsselskap
TypeStatseid allmennkringkaster
Grunnlagt28. oktober 1962; 56 år siden (1962-10-28) (som RTA)
1. juli 1986; 33 år siden (1986-07-01) (som ENTV)
24. april 1991; 28 år siden (1991-04-24) (som EPTV)
LandAlgerie
HovedkvarterAlger
MedierFjernsyn
MedlemskapEBU
Nettstedwww.entv.dz/tvar/index.php

Algeries offentlige fjernsynsselskap (arabisk: المؤسّسة العمومية للتلفزيون‎, fransk: Établissement public de télévision), forkortet EPTV, er Algeries offentlige kringkastingsselskap for fjernsyn. EPTV driver fem riksdekkende tv-kanaler samt en testkanal for tekniske tester. Kringkasteren er medlem av den Europeiske kringkastingsunion (EBU) og Araberstatenes kringkastingsunion (ASBU). Den er også en av eierne i Euronews.[1] Selskapet ble stiftet i 1962 og har tv-monopol på bakkesendinger i Algerie.[2]

KanalerRediger

EPTV driver fem riksdekkende tv-kanaler i Algerie.

  • Télévision Algérienne (Algerisk fjernsyn) – er den eldste tv-kanalen i Algerie, startet 24. desember 1956. På denne tiden var Algerie en fransk koloni. Kanalen sender underholdning samt algeriske serier og filmer. Kanalen var den eneste kanalen til EPTV frem til 1994.
  • Canal Algérie (Kanal Algerie) – franskspråklig tv-kanal, startet i 1994.
  • Algérie 3 – forkortet A3, lansert 5. juli 2001. Arabisk-språklig kanal med den arabiske verden som nedslagsfelt.
  • Tamazight TV (Kanal 4) – startet 17. mars 2009 og sender på berbiske språk. Har også programmer på kabylsk og tuareg.
  • Koran TV 5 – religiøs tv-kanal, startet i 2009.

ReferanserRediger

  1. ^ «.::ETABLISSENT PUBLIC DE TELEVISION ::.». www.entv.dz (fransk). Besøkt 6. desember 2017. 
  2. ^ «.::ETABLISSENT PUBLIC DE TELEVISION ::.». www.entv.dz (fransk). Besøkt 6. desember 2017. 

Eksterne lenkerRediger